Az emberi bölcselet ama huszonnyolc alaptétele, amit tanítanak a túlvilág iskoláiban
Az emberi
bölcselet ama huszonnyolc alaptétele, melyet e morontia oktató is használt
szemléltetőanyagként abból a célból, hogy segítse ezeket a lakóvilágra újonnan érkezetteket.
Az emberi bölcseletre vonatkozó szemléltető példák a következők voltak:
1. A
szakértelem megnyilvánulása, nem a szellemi képesség meglétét jelzi. Az értelem,
nem helyettesíti az igaz jellemet.
2. Kevés ember
felel meg, az általa valójában birtokolt hitnek. Az indokolatlan félelem nem
más, mint a kifejlődő halandó lélek, fondorlatos értelmi félrevezetése.
3. Az
eredendően meglévő képességeket, nem lehet meghaladni; egy félliteres korsó
tartalma, sohasem tehet ki egy egész litert. A szellemi fogalmat, nem lehet
gépiesen beleerőszakolni, az anyagi emlékmintába.
4. Kevés
halandó meri, a természet és a kegyelem együttes segédkezéséből termett összes
személyes hitelét, valaha is felhasználni. Az elszegényedett lelkek többsége,
valóban gazdag, de ők maguk nem hajlandók ezt elhinni.
5. A nehézségek,
tán dacolhatnak a középszerrel és legyőzhetik a bátortalanokat, de a Fenségesek
igaz gyermekeire, csak ösztönzőleg hatnak.
6. Kiváltságot
élvezni visszaélés nélkül, szabadnak lenni engedély nélkül, hatalmat gyakorolni
és következetesen elutasítani annak igénybevételét, a saját gyarapodásunk
céljából - ezek a magasrendű polgárosodott társadalom jegyei.
7. Vak és előre
nem látható véletlen dolgok, nem történnek a mindenségrendben. A mennyei lények
sem segítenek annak az alacsonyabb rendű lénynek, aki nem a saját igazságfénye
szerint cselekszik.
8. Az
erőfeszítésnek nem mindig eredménye az öröm, de értelmes erőfeszítés nélkül,
nincs boldogság.
9. A tett
eredménye: az erő; az önuralomé: a kellem.
10.
Pártatlanság pengeti, az igazság összhanghúrjait, és a dallam berezgi, az egész
mindenségrendet, még a Végtelen felismeréséig is eljut.
11. A gyenge,
elmerül a megoldások keresésében, míg az erős, cselekszik. Az élet is
csak olyan, mint a napi munka - végezd jól. A tett, a miénk; a következmények
Istenéi.
12. A
mindenségrend legnagyobb szomorúsága az, hogy még sohasem volt szomorú. A
halandók bölcsességet, csakis gyötrelmek megtapasztalása révén tanulhatnak.
13. Csillagokat,
a tapasztalásbeli mélységekben megélt, magányos elszigeteltségből lehet a
legjobban megfigyelni, nem pedig a fényes és mámoros hegycsúcsokról.
14. Csinálj
étvágyat a társaidnak, az igazsághoz; csak akkor adj tanácsot, ha kérik.
15. A
színlelés, a tudatlan személy nevetséges erőfeszítése a bölcsnek mutatkozásra,
a sivár lélek kísérlete, a gazdagnak tűnésre.
16. Szellemi
igazságot, nem ismerhettek fel, annak bensőséges megtapasztalása előtt, és sok
igazságot igazán, csak a hányattatásokban érzékeltek.
17. A
törekvés mindaddig veszélyes, amíg nem közösségiesül teljesen. Mindaddig
egyetlen erényt sem sajátítotok el igazán, amíg a tetteitek révén, méltókká nem
váltok arra.
18. A
türelmetlenség: szellemméreg; a harag: olyan, mint a darázsfészekbe hajított
kő.
19. Az
aggodalmaskodással, fel kell hagyni. A soha be nem következő csalódások, a
legelviselhetetlenebbek.
20. Csak egy
költő képes érzékelni a költészetet, a mindennapi létezés szokványos
szürkeségében.
21. Bármely
művészet legfőbb küldetése, hogy ábrándjai révén, egy felsőbb világegyetemi
valóságot vetítsen előre, hogy az idő érzelmeit, az örökkévalóság gondolataivá
kristályosítsa.
22. A
kifejlődő lélek, nem a tette révén lesz istenivé, hanem a cselekvésre való
törekvése által.
23. A halál,
semmit sem tett hozzá, az értelmi képességekhez, vagy a szellemi
felruházottsághoz, viszont kiegészítette az élményelvi állapotot, a túlélés
tudatosságával.
24. Az
örökkévalósági beteljesülést, a napi életből származó, eredmények határozzák
meg, pillanatról pillanatra. A ma tettei alkotják, a holnap végzetét.
25. A
nagyság, nem annyira az erő birtoklásában áll, hanem ezen erő, bölcs és isteni
használatában.
26. Tudás,
csakis úgy birtokolható, ha megosztjuk azt másokkal; a tudás őrzője: a
bölcsesség, közösségiesítője pedig: a szeretet.
27. A
haladás megköveteli, az egyéniség fejlődését; a középszerűség, folyton
szabványosításra törekszik.
28. Bármely
tétel, érvekre épített védelme, fordított arányban áll, a tétel
igazságtartalmával.
48:7.31 Ilyen tehát
a kezdők munkája az első lakóvilágon.
Forrás : Az URANTIA könyv
Megjegyzések
Megjegyzés küldése